Nijmegen-Rotterdam 2017

18-09-2017

Op zaterdagmorgen 16 september 2017 startte 82 wandelaars vanuit het Nijmeegse Kronenburgpark om ongeveer 29 uur later in het Kralingsebos in Rotterdam te finishen na een wandeling van 160 kilometer. Twee van hen haalde die finish helaas niet. Één van de tachtig wandelaars die de monsterwandeltocht uitliepen was tachtigjarige Jaap Visser.

De start vond plaats vanuit een nieuwe locatie. Nou ja… Tot 1981 was de start ook vanuit Het Kolpinghuis. In 1982 verplaatste de start naar het Codeercentrum van de PTT. En later naar de Daalsehof en daarna Buurthuis Doddendaal. RWV kwam dit jaar dus ‘terug’ op z’n oude startplaats en dat beviel prima. Er was voldoende ruimte voor weerzien van vrienden uit binnen en buitenland. Bij de toespraak in het Kronenburgerpark stonden we stil bij de op 5 augustus overleden Suze van Vliet. Zij was in 1952 de eerste vrouw die meedeed aan de Brusselmars. Om even na elven gingen zo 82 wandelaars over de Waal richting Lent, Oosterhout over de Waaldijk naar Slijk Ewijk voor de eerste etappe.

Er was een nieuw stuk in die eerste etappe omdat we via het eiland tussen de Waal en de Nevengeul lopen. Het weer is op dat moment prima. Helaas vallen de eerste regendruppels als de wandelgroep op schema arriveert in Heteren. De donkere wolken die noordelijk van de Rijn te zien zijn laten hun inhoud op dat moment vallen in het gebied dat de wandelaars onderweg naar Ede gaan doorkruisen. Juist die etappe met relatief veel onverharde paden, wordt hierdoor extra zwaar. Plassen en modder typeren een deel van de route langs de Ginkelse Heide. Gelukkig was dit voor de deelnemers aan Nijmegen-Rotterdam het einde van de regen voor dit weekend. ’s Nachts werd het koud (5 ⁰C).  Op zondag was het weer aangenaam.

Helaas meldden zich 45 km en op 57 km deelnemers die moest stoppen. Gelukkig bleef verder iedereen tot de finish meewandelen. Tachtig wandelaars finishten dus uiteindelijk. Het was mooi om te zien hoe de wandelaars elkaar motiveerden. Men helpt elkaar als er momenten van slaap zijn met een pep-talk, een schouderklopje of soms een schop onder de …. Soms zijn het de verzorgers die dat doen, maar vaak helpen de deelnemers elkaar door de zware momenten.

Onzichtbaar voor de deelnemers werd er door vrijwilligers met tassen gesjouwd en werd de route gemarkeerd. Meer zichtbaar is het zetten van verse koffie of het bakken van roerei voor de deelnemers of het zorgen voor veiligheid bij het oversteken. Nog veel meer buiten zicht zijn de mensen die alle materialen uiteindelijk opbergen in de berging. Er staan in het totaal 35 namen op de medewerkerslijst! Iedereen heeft zo op zijn manier bijgedragen aan een prachtig verloop van deze Nijmegen-Rotterdam. Vrijwilligers en deelnemers maken het samen mogelijk.

Bijzonder was de deelname van Hanny Klumpkens. Nijmegen-Rotterdam was haar 200ste Long-Distance prestatie. Dat zijn wandelingen van meer dan 100 kilometer. Dat is dus ruim meer dan de halve wereld rond. En Hanny vierde ook nog eens haar verjaardag dit weekend.

Ook bijzonder was de prestatie van Sabine Tebbens die met haar handbike Nijmegen-Rotterdam volbracht. Vooraf waren er afspraken gemaakt over route-alternatieven (de totale route voor Sabine was ongeveer 166 km) en over technische problemen. In Heteren bleek een versnellingskabel gebroken. Verdergaan was alleen een optie als die kabel zou worden gerepareerd. Dat regelde Sabine (en haar hulp aan de andere kant van de telefoon) vlot en de fietsenmaker in Heteren werkte snel. Misschien niet erg zorgvuldig, want de laatste etappes moest Sabine weer in een zware versnelling rijden. De kabel brak namelijk weer. Stralend volbracht ze Nijmegen-Rotterdam.

Onopvallend in de wandelgroep liep Jaap Visser de 160 kilometer. De leeftijd van Jaap is niet in te schatten als u hem bezig ziet met wandelen. Hij wandelt als een gezonde jonge man. Maar, Jaap werd op 27 juli van dit jaar toch echt tachtig. Jaap is daarmee de oudste deelnemer ooit aan Nijmegen-Rotterdam. Jaap liep Jac Heidendaal ‘uit de boeken’, Jac finishte 16 september 1990 en werd twee dagen later 78. Er is veel respect voor Jaap’s prestatie. Natuurlijk vroegen we Jaap om de RWV vlag te dragen bij de intocht in Rotterdam. Zo was er luid applaus voor Jaap en de overige wandelaars die arriveerden bij de atletiekbaan Langepad. De RWV-ploeg had voor Jaap een geranium geregeld. Jaap Visser (80)Als er leeftijdgenoten van Jaap met hem gaan praten over geraniums, dan kan Jaap daar zodoende over meepraten. Maar, Jaap moet voorlopig nog niet achter die geraniums gaan zitten, vinden wij. We hopen dat hij nog lang zal blijven meedoen met (lange)wandelingen.

Tijdens de vlotte prijsuitreiking sprak Annie van der Meer namens de wandelaars de vrijwilligers toe. Ze bedankte iedereen. En de rest van de zaal onderstreepte dat met een warm applaus.

Na die officiële afsluiting was er de gebruikelijke drukte bij shirts van Europe Pallet (debutanten krijgen van deze sponsor een shirt) en bij de sportiek van de RWV. Daar gingen de nieuwe Nijmegen-Rotterdam shirts als zoete broodjes. We kunnen dus verwachten dat er veel ‘reclame’ wordt gemaakt voor deze wandeling. U kan nu alvast beginnen met trainen voor de 53e Nijmegen-Rotterdam op 15-16 september 2018.