Snelwandelaar Jan Vos overleden

30-01-2018

Volkomen onverwacht overleed op vrijdag 26 januari

Jan Pier Vos

Hij werd 79 jaar oud en was 53 jaar lid van de Rotterdamse Wandelsport Vereniging.

Jan Vos was een coryfee op wandelgebied. Vooral op de lange afstand was hij van uitzonderlijke klasse. In Engeland volbracht hij de 100 mijl dertien maal met 17.57.31 uur als snelste tijd. In 1965 werd hij Honderdman in een tijd van 11.15.00 uur. In 1973 werd hij de allereerste Continental Centurion in 17.37.59 uur en hij kreeg nummer 001.

In Nijmegen en Apeldoorn was hij een vaste deelnemer aan de Vierdaagse, appeltje in de hand, kammetje in de achterzak en jarenlang in het gezelschap van Jan de Jonge. De Nijmeegse Vierdaagse liep hij 50 maal, de Apeldoornse Vierdaagse 40 maal.

Hoogtepunt in zijn imposante wandelcarrière was het volbrengen van Parijs-Colmar in 1986. Hij volbracht de monstertocht over 517 kilometer in 72 uur en 49 minuten en hij klasseerde zich als negende.

Ontelbaar zijn al zijn wandeltochten, zijn lange afstandswedstrijden in binnen- en buitenland, zijn medailles bij Nederlandse snelwandelkampioenschappen. Als snelwandelaar kwam hij verschillende malen voor de Nederlandse ploeg uit bij interlandwedstrijden.

Niet alles ging in hetzelfde tempo. Samen met goede vriendin Mieke liep hij vele wandelpaden, steeds rekening houdend met haar wandeltempo.  En dat tekent Jan. Hij hield steeds rekening met anderen. Met zijn verzorgers, toen hij Parijs-Colmar liep. Met zijn zus, toen hijzelf een lelijke val maakte in Harderwijk. Jan was met zijn hart steeds bij anderen.

Jan was ook actief als vrijwilliger, als pijler bij de Midweektochten in Den Haag en vroeger ook bij de RWV, als vrijwilliger in verschillende tehuizen en ook bij de kerk. In 2017 ontving hij hiervoor de Stadsspeld van Den Haag. Onvermoeibaar zette hij zich in voor anderen.

Op zondag 21 januari, slechts vijf dagen voor zijn overlijden, was hij nog bij de jaarvergadering van de RWV. Precies zoals we hem al die tijd kenden. Een praatje hier, een praatje daar, een royale lach, een vriendelijk woord.

En zo zal hij in onze herinnering blijven, een coryfee in de wandelsport en voor iedereen een vriendelijk woord, altijd een brede lach, altijd vol energie en met een enorme wilskracht en een groot doorzettingsvermogen.

We wensen zijn zus Beitske, zijn goede vriendin Mieke en alle andere vrienden veel sterkte toe!

Het bestuur.