Rhoonse Griendentocht 2019

01-02-2019

We proberen wel eens te voorspellen hoeveel wandelaars er naar een wandeltocht komen. Dat lukt net zo goed als het voorspellen van het weer, een aantal weeken vooruit. Dat weer is erg bepalend voor het aantal deelnemets. Eigenlijk is de weersverwachting nog belangrijker dan het weer op de dag van de wandeling.  Met dit verschijnsel hadden we tijdens de Rhoonse Griendentocht duidelijk te maken.

De verwachtingen voor het weekend waren niet erg best. En voor de zondag was niet alleen de weersverwachting slecht, het was ook nat, koud en stormachtig. Toch waren er zaterdag 486 en zondag 215 deelnemers wat het totaal voor twee dagen toch op 701 bracht.

Al die regen maakte het voor de pijlers een zware klus. De routes waren overal dubbel gemarkeerd. Krijtpijlen en ook papier/markeerlint. Bij mooi weer volstaat, bij goede ondergrond natuurlijk krijt. Maar bij regen verdwijnt dat vlot. Dat is natuurlijk ook de reden waarom we het gebruiken. We willen namelijk geen blijvende sporen achterlaten. Voor de papieren pijlen en de markeerlinten moet er worden nagelopen of nagefietst. Vanzelfsprekend nadat alle wandelaars zijn gepasseerd. Bij het ophalen van de markering vond een pijler van ons ook nog een bril. Omdat we ook een melding hadden ontvangen van een deelnemer over een verloren bril, konden we de onfortuinlijke eigenaar informeren en kwam de bril weer op de juiste neus. Aan de verhalen over nattigheid hier boven kunnen we er nog een toevoegen. We hadden te maken met een gesprongen waterleiding. Zaterdag ontstond er een enorm gat en een waterstroom op ca. 20 meter van de ingang van Sporthal Rhoon waar de start was van de RGT. Gelukkig deden zich geen persoonlijk ongelukken voor en was de sporthal op een andere leiding aangesloten. Toiletten bleven zodoende beschikbaar. Een week na de RGT kregen we bericht van legionella in de leidingen en douches van de sporthal. Dat staat los van de leidingbreuk. Onze deelnemers gebruiken geen douches, maar het kan geen kwaad u in te lichten denken we. We bedanken iedereen die in de natte kou en ook op het startbureau actief was voor een mooie Rhoonse Griendentocht 2019.