Nijmegen-Rotterdam 2019

23-09-2019

Acht uitvallers en achtenvijftig gefinishte deelnemers, dat is de eindstand van Nijmegen-Rotterdam 2019. Maar daarmee is niet alles gezegd. Het begon al in de voorbereiding.

Met een mailtje en een telefoontje kregen we eind augustus bericht dat we niet in Ede op ons gebruikelijke adres terecht konden. En dat terwijl we al maanden in de agenda stonden… Ook de herdenkingen van 75 jaar Market Garden leken problemen te gaan veroorzaken en werden daarom in detail gevolgd. Steeds bleek dat er toch geen belemmeringen zouden zijn. Hooguit veel drukte en voor de verzorgingswagen een uitdagende taak om op z’n plek te komen. Maar zeker ben je bij massa evenementen nooit. Een extra wegafsluiting heeft men soms snel bedacht. Verder liep de voorbereiding vlot. Er werd een alternatief geregeld voor de rust in Ede. We kende die locatie omdat we van de 26e tot de 30e Nijmegen-Rotterdam daar al waren. Toen hete het ‘t Hazedal. Nu  heet het Bospark-Ede. Maar er is veel meer veranderd. We voelde ons helemaal thuis, de bediening ging vlot en vriendelijk en er was volop medewerking om alles goed te kunnen regelen. We hebben bij vertrek gelijk voor volgend jaar de datum geprikt. En die drukte en problemen met de route in de eerste 40 kilometer, die vielen enorm mee! Twee maal liepen de wandelaars door/langs een militair kamp waar oud WOII materieel werd getoond. Maar er waren geen afgesloten wegen. Geen enorme drukte op fietspaden die wandelen onmogelijk maakte. Het was druk rondom de Ginkelse heide, maar dat was niet extreem. En, dat men zo wandelend toch wat mee kon krijgen van de herdenkingen, dat was eigenlijk best leuk. En alle alternatieve routes en plannen… ze waren niet nodig. Prima! De wandelaars genoten zichtbaar van het warme weer. Vanaf de start tot de finish was het droog een zonnig. In de nachtelijke uren koelde het af tot ca. 15 graden. Best lekker. Overdag werd het beide dagen ca. 25 graden. Best warm. Misschien dat die warmte een rol speelde bij het relatief grote aantal uitvallers.  8 van de 66 deelnemers = 12%. Maar de wandelaars die het wel lukte, die kunnen trots zijn. Natuurlijk Annie v/d Meer die voor de 36e maal deelnam en bovenaan de lijst staat. Maar ook de jubilarissen Aaf Peters (35x) en Rein Pistorius (25 maal). Elf debutanten liepen de langste wandeltocht van Nederland uit. Extra bijzonder is de prestatie van Thomas Leijtens. Hij was nog te jong om mee te mogen doen. De minimum leeftijd is 20 jaar, en daar voldeed Thomas niet aan. Hij vroeg het RWV om dispensatie, en die werd verleend. Thomas wandelde op voorbeeldige wijze de 160 kilometer. Hij werd zo de jongste deelnemer aan Nijmegen-Rotterdam ooit. We feliciteren alle deelnemers met hun prestatie, de vrijwilligers bedanken we voor de enthousiaste inzet om het een geslaagde editie van te maken. De 55e Nijmegen-Rotterdam gaat plaatsvinden op 19-20 september 2020. U kunt al vandaag beginnen om uw trainingsschema te maken ….

Er werden veel leuke foto’s gemaakt tijdens Nijmegen-Rotterdam. Een selectie vind u <hier>