In het laatste weekend van januari is het wel vaker druk met wandelaars in het Zuid-Hollandse dorp Rhoon. De Rhoonse Griendentocht van de RWV trekt dan veel wandelaars die soms van ver komen om te genieten van de mooie omgeving. Vooral de grienden langs de Oude Maas zijn een attractie.
Op zaterdag 27 en zondag 28 januari 2024 waren er in het totaal 931 deelnemers.

De weersverwachting voor 27-28 januari was voortreffelijk. Droog, niet veel wind, geen bewolking en een maximumtemperatuur van 8-10 graden. De voorinschrijvingen liepen in de dagen voor de wandeling vlot. En ook op het startbureau was het al vroeg druk met wandelaars. Alhoewel de start gepland was voor 9:00 uur moest de organisatie de deelnemers om 8:45 uur laten vertrekken om ruimte te maken in de overvolle kantine van Sporthal Rhoon. Iedere metro die stopte bij het plaatselijke metrostation bracht weer een nieuwe lading enthousiaste wandelaars. Overigens komt dat op zondag door de latere opstart van de dienstregeling van de RET later op gang. Gemiddeld lopen de deelnemers ook iets kortere afstanden op zondag dan op zaterdag (17,3 km zondag in plaats van 19,3 km zaterdag). Hieronder staat een overzichtje van de deelnemersaantallen per afstand/dag. Naast een routebeschrijving was er vanzelfsprekend een goede routemarkering waarvoor een tiental vrijwilligers actief was. En op één van de parkeerplaatsen bij de Grienden was een verzorgingspost ingericht waar men één of twee keer langs kwam. De champignonsoep, groentesoep en tomatensoep werd ter plaatse vers bereid en door de deelnemers op het tijdelijke terras genuttigd. Natuurlijk was er ook koffie, thee, warme chocolade, limonade en koek voor de deelnemers. Bij terugkomst aan de finish was er voor hen die dat op prijsstellen een medaille. De medewerkers van het startbureau ontvingen erg veel complimenten over route, bepijling en de verzorging. De RWV is trots op de vrijwilligers die dit mogelijk maakten! Met al die complimenten in combinatie met het mooie aantal deelnemers kan de RWV dus alleen maar concluderen dat de 17e RGT een succes was.

Deelnemersaantallen RGT 2024:

Zaterdag: