Over de RWV

rotterdamse wandelsportvereniging

Rotterdamse Wandelsport Vereniging

De RWV is opgericht op 1 september 1928 en is daarmee de oudste wandelsportvereniging van Nederland. Hierover leest u meer op de RWV website, bij Geschiedenis. De snelwandelafdeling werd opgericht op 20 mei 1957. Met ruim 500 leden is zij tevens één van de grootste verenigingen. Binnen de RWV is aandacht voor vele verschillende vormen van wandelsport. Deze veelzijdigheid blijkt ook uit het maandblad de “Wandelsportbode”, dat niet alleen door onze leden gelezen wordt, maar ook door zo’n 75 abonnees.

Wandeltochten / Wedstrijden / Trainingen

De RWV organiseert jaarlijks diverse wandeltochten over korte afstanden (5, 10, 15 km), langere afstanden (25 tot 80 km) en over de “hele” lange afstand. De jaarlijkse Nijmegen-Rotterdammars over 160 km is de langste tocht die elk jaar in Nederland georganiseerd wordt. De RWV houdt bij haar wandeltochten rekening met de snelle en de langzamere wandelaars. Daardoor kunnen ook de beoefenaars van ‘nieuwe’ vormen van de wandelsport zoals powerwalking, sportief wandelen en Nordic walking hun hart ophalen bij de wandeltochten van de RWV. Voor de sporter die nog sneller wil, organiseert de RWV prestatiewandeltochten en snelwandelwedstrijden. Jaarlijks worden door RWV ruim twintig evenementen georganiseerd. Er is altijd wel wat bij dat past bij uw beleving van de wandelsport

Wandelsportbode

De RWV geeft voor haar leden een maandblad uit, de “Wandelsportbode”. Naast de officiële mededelingen en de bijdragen van het bestuur, wordt veel ruimte gevuld door verslagen van wandeltochten, ingezonden door de leden. Ook wordt elke maand een wandelkalender opgenomen, waarin vele wandeltochten staan vermeld. Daarnaast is er aandacht voor de “snellere” wandelaars in een aparte snelwandelrubriek.

Leden

De RWV telt ruim 500 leden. Meer dan de helft daarvan woont in Rotterdam en omgeving. Maar ook elders, verspreid over heel Nederland en zelfs in het buitenland (België, Luxemburg, Duitsland, Engeland en Denemarken) heeft de RWV leden. Een groot aantal van deze leden meldt zich jaarlijks in Nijmegen om daar in de derde week van juli de Vierdaagse te lopen (jaarlijks nemen ruim 200 RWV-ers deel aan deze 4-Daagse). Anderen houden het bij kortere afstanden en weer anderen schuwen het lange werk (boven de 100 km) niet. Een klein groepje legt zich specifiek op het snelwandelen toe.

Individueel en toch samen

Uit het bovenstaande blijkt wel dat de RWV zich niet met groepswandelen bezig houdt. De RWV is een vereniging van individuele wandelaars die allemaal voor zichzelf beslissen waar, wanneer, hoe snel en hoeveel kilometer ze wandelen. Dit betekent natuurlijk niet dat ze “alleen” wandelen, want vaak komen ze clubgenoten en andere wandelaars tegen, die ongeveer hetzelfde van plan zijn.

Lidmaatschap

Bij de RWV kunt u kiezen bij welke afdeling u lid wilt zijn. Wandelleden zijn aangesloten bij de KWBN. Snelwandelleden zijn aangesloten bij de Atletiekunie. Ook een combinatie is mogelijk. Als lid ontvangt u in ieder geval maandelijks ons blad de “Wandelsportbode”. Tevens krijgt u korting op het inschrijfgeld van de wandeltochten die de RWV organiseert. Als u geen lid wilt worden kunt u zich natuurlijk ook abonneren op de “Wandelsportbode”.

Kostenindicatie 2021

RWV/KWBN lidmaatschap = € 35,00
RWV/Atletiekunie lidmaatschap = € 64,00
RWV lidmaatschap = € 22,00

Deze bedragen gelden voor het eerste lid per adres. Het tweede lid en ook jeugdleden zijn goedkoper.

Abonnement op de Wandelsportbode = € 20,00

Lees eventueel verder bij: Lid worden.

Meer informatie?

Als u graag nog meer wilt weten over onze vereniging, bel dan één van de bestuursleden of vraag een proefnummer van de “Wandelsportbode” aan.