De Rotterdamse Wandelsportvereniging

de geschiedenis

De RWV werd in 1928 opgericht en is daarmee de oudste wandelsportvereniging van Nederland. 1928 was het jaar waarin Amsterdam de Olympische Spelen organiseerde. Er was zodoende veel aandacht voor sport in als zijn vormen. Zo was er bijvoorbeeld in 1928 veer het eerst buitenlandse deelname bij de Vierdaagse in Nijmegen. Vanwege deze lange geschiedenis kan men zeggen dat de geschiedenis van RWV een afspiegeling zou kunnen zijn van de wandelsport door de jaren heen.

Toch is dat niet altijd zo. RWV nam namelijk altijd een bijzondere rol in binnen de wandelsport. Men ging lange afstand tochten organiseren, ook als de bond dat eigenlijk niet zag zitten. Men ging aan snelwandelen doen. Men durfde het aan om prestatiegerichte tochten te organiseren. Er werd zelfs min of meer opgekeken tegen de prestaties van RWV-ers. Bij RWV was individueel wandelen al gewoon toen andere verenigingen nog als groep op stap gingen. Daardoor was men de tijd vooruit. Tegenwoordig is RWV nog steeds springlevend, en vitaal. Voor de beschrijving van de RWV geschiedenis is geput uit het jubileumboek dat in 1988 verscheen ter gelegenheid van het 60 jarig bestaan. Ook het is gebruik gemaakt van het RWV archief, dat kwalitatief goed toegankelijk is, mede door een grote inspanning van Dave Bindervoet die in de jaren ’90 enkele jaren secretaris was.