Allereerst in het kort de definitie: A Centurion is one who, as an amateur, has successfully completed a 100 miles race walking event in Great Britain within 24 hours. Kortom: In Engeland 100 mijl binnen 24 uur (snel)wandelen. Centurions ontvangen een uniek nummer van de Brotherhood of Centurions die al vanaf 1911 bestaat. In Nederland kan men een vergelijkbare titel behalen bij het internationaal wandelweekend van de OLAT of de RWV: Continental Centurion. En er zijn/waren er meer, bijvoorbeeld in Nieuw Zeeland, Australië, VS, Maleisië. Van al die 100 mijl prestaties worden lijsten bijgehouden Het is dus niet vreemd dat prestatiegerichte wandelaars kijken of ze op één of meer van die lijsten kunnen komen. Kortom: Centurion = 100 mijl binnen 24 uren bij een specifieke wedstrijd.

Er zijn meer titels te halen in de (Nederlandse) wandelwereld. Zo is er Long-Distance-Walker; iemand die vijfmaal of vaker een wandeling van 110 km of meer maakte (en registreerde). Op dezelfde manier kan men Kennedywalker worden, vijfmaal of vaker 50 mijl/80km als Kennedymars wandelen, geregistreerd via de bijbehorende stempelkaart. Bij deze twee titels is de tijdlimiet ruim. Voor Kennedymars bijvoorbeeld 20 uren. Dat is wel anders bij de titel Kennedyvriend. Daarbij is de limiet twaalf uur. De titel 100-man is nog lastiger. 100 km binnen 11 uur en 30 min. De titels Kennedyvriend en 100 man zijn net als Continental Centurion alleen te behalen bij het Wandelweekend van de OLAT of de RWV.

Honderd mijl is een respectabele afstand om te wandelen. De enige reguliere wandeling over die afstand in Nederland (Nijmegen-Rotterdam) wordt in 29 uur gewandeld. Daarbij is ook de rust inbegrepen. Nijmegen-Rotterdam is echter nog geen Centurion. En toch staat Centurion worden bij menige wandelaar op de bucket list. Hoe word ik Centurion? Dat is een belangrijke vraag die je niet moet stellen als je denkt dat dit in een korte periode kan. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, natuurtalenten. Maar voor de meeste wandelaars is het opbouwen naar de Centurionprestatie een zaak van volhouden. Het traject naar een Centurion titel is meestal lang. Zou u bijvoorbeeld tijdens de 100e Centurion wedstrijd (UK) in 2025 Centurion willen worden, dan zal u in de loop van 2024 al moeten beginnen met de voorbereidingen. Wandel korte wandelingen op tempo (om het basistempo op te schroeven). Doe mee aan prestatietochten of snelwandelwedstrijden om te zorgen dat u niet wordt gediskwalificeerd omdat uw wandeltechniek op hollen of rennen lijkt. Doe een test bij het Wandelweekend van de RWV en stop NIET na 110 km (LDW-stempel), maar wandel door zodat u weet hoeveel u in 24 uur kan wandelen. Leer uw lijf kennen wat betreft eten, drinken, rusten, kleding, schoenen. Leer om snel te zijn bij verzorging, zodat de tijd die u stilstaat niet te lang wordt. Praat met wandelaars die Centurion zijn en vraag om tips en ervaringen. Wissel korte en lange afstanden af. Het is zeker niet verstandig om ieder weekend de langste wandeling in de wandelkalender te doen. Maak kortom een lange-termijn planning met daarin een aantal lange prestatietochten/wedstrijden. Nacht van Loon op Zand, Kennedymars Sittard, Wandelweekend van de OLAT en/of de RWV zijn voorbeelden waar u zichzelf kan testen.

Het plan is opgevat om in 2025 bij de 100e Centurionwedstrijd in Engeland vanuit de RWV een verzorgingspoeg aanwezig te hebben. We zullen zorgen dat u dan optimaal kan presteren. Maar uw voorbereiding, die moet u wel zelf doen. En dat is ruim 80% van de prestatie.
Voor deelnemers aan de 24 uur van de RWV op 18-19 mei 2024 die 24 uren wandelen of 100 mijl halen binnen die tijd zal onze verzorging bij de 100e Centurion in Engeland in 2025 kosteloos zijn.

U hoeft dus niet die 100 mijl nu al te halen, maar wandel 24 uur… Maar gebruik de mogelijkheden en begin met het worden van Centurion.

C911, CC244