De Rotterdamse Wandelsport vereniging heeft ervoor gekozen om ook in corona-tijd actief te blijven als wandelsportorganisatie. Niet dat we als vereniging de grenzen opzoeken, of toch stiekem bij elkaar komen. Nee, we kijken naar veilige en verantwoorde mogelijkheden. Daarom werden er wedstrijden en wandelingen ‘virtueel’ gehouden in 2020. Tot maart 2020 waren er 2166 wandelaars en wedstrijddeelnemers bij onze Winterserie en de Rhoonse Griendentocht. Omdat er toch nog twee NK’s snelwandelen konden doorgaan hadden we in augustus en oktober ook nog 76 deelnemers. En al die evenementen die niet door gingen….. daar bleef de teller op nul. Maar, de RWV bedacht de Continental Decurion en de Thuiswedstrijden. Deze virtuele evenementen en de virtuele Winterserie en de virtuele Capelse Tweedaagse trokken in het totaal 1795 deelnemers . En zo brachten we als vereniging toch nog ruim 4000 deelnemers op de been en een jaar dat er veel niet door kon gaan.

Het is goed om te zien dat wandelen populair is. Dat wandelaars blijven wandelen. Buitensporten als wandelen worden door de beperkingen ontdekt door een nieuwe doelgroep. Dit is een positief effect van de corona-crisis! De RWV wil er aan bijdragen dat deze ontwikkeling zich doorzet. We blijven dus in 2021, zolang dat noodzakelijk is de wandelingen en wedstrijden virtueel organiseren. Ons motto: Niet bij elkaar, maar wel met elkaar! En, we kijken vooruit… Want straks als het weer kan, dan zijn we er weer om gezamenlijk te gaan wandelen.

Wat houdt een virtuele wandeling in?
Voor een wandeltocht van de RWV meldt men online aan. Dat gebeurt op inschrijven.nl. U kan het inschrijfformulier vinden op onze eigen website, of Facebook of de e-mail nieuwsbrieven die de RWV verstuurd. Bij de aanmelding meldt u uw gegevens inclusief uw e-mail adres. We vragen u ook om uw adresgegevens, zodat we een eventueel bestelde medaille later kunnen opsturen per post. Via e-mail ontvangt u gedetailleerde informatie over de wandeling, inclusief routebeschrijving, GPS gegevens en een verwijzing naar een website waar de route in detail is te bekijken en waar ook weer extra mogelijkheden zijn om de route op een smartphone te zetten. Kortom, na inschrijven kan je zelfstandig de route wandelen. En, dat doe je dan op een voor jou geschikt moment. Samen als groep wandelen, ja… dat gaat dus nu even niet. Voor wandelaars die verder weg wonen, en dus afreizen naar Rotterdam niet gewenst is, die wandelen een eigen route in hun eigen omgeving. Onderweg maken veel deelnemers altijd al foto’s. Nu in een tijd waarin we elkaar minder kunnen zien delen we die foto’s nog vaker op sociale media. De RWV maakt voor iedere wandeltocht een Facebook evenement aan waar deelnemers hun ervaringen delen. Ook in andere Facebook groepen en Instagram en Twitter zien we de wandelaars van de RWV hun wandeling delen. Zo is er toch een gevoel van ‘samen sporten’.

Bij Wedstrijden is er natuurlijk net wat meer informatie om te delen. Er wordt door deelnemers via GPS of stopwatch een tijd opgenomen. Deelnemers vragen soms een huisgenoot een filmpje te maken als men in de eigen omgeving de wedstrijd aan het snelwandelen is. Dan kan er zelfs ‘op afstand’ een impressie worden gegeven van de snelwandeltchniek. Op enkele plekken werden de RWV wedstrijden aangegrepen om lokaal bij atletiek-trainingen van de jeugd mee te doen onze de snelwandelwedstrijd. En, ook hier moedigen de deelnemers elkaar via sociale media aan en is er zo sprake van samen sporten.

Hoe verder?
Er staan nu een aantal virtuele wandeltochten en wedstrijden gepland. Tot begin maart zullen we als RWV dus niet fysiek maar wel virtueel organiseren. De beslissing voor de Uurwedstrijd (21 maart) en de Kenndymars (23-24 april) en alles daarna is nog niet gemaakt. Daarvoor wachten we de ontwikkelingen rondom COVID-19 in de gaten. Een virtuele Kennedymars behoort zeker tot de opties als er in april nog geen ‘gewone’ 80km wandeling kan worden gehouden.

Wat biedt de RWV op dit moment?

• De Rhoonse Griendentocht kan men van wandelen van 1 januari tot 14 februari 2021
    5, 10, 15, 20, 25, 30 en 40 km zijn de routes rondom Rhoon, Poortugaal en Hoogvliet en door het prachtige grienden gebied.
    Inschrijven kan via: https://inschrijven.nl/form/2021010109230-nl
  • 37e RWV Winterserie snelwandelen/prestatie op 3 januari, 7 februari en 7 maart 2021
    Inschrijven: Vul de e-mail is die u opent via deze <LINK> en verstuur deze voor u gaat meedoen.
    Geef na uw wedstrijddeelname via het Facebook evenement of via e-mail uw tijd door, bij voorkeur met GPS gegevens of een ander ‘bewijs’