Op 3 oktober werden in Tilburg op de Pijnenburgbaan diverse kampioenschappen snelwandelen gelopen. Vanzelfsprekend de Nederlandse kampioenschappen 50 km voor mannen en 10 km voor vrouwen, maar zoals gebruikelijk de afgelopen jaren ook de Belgische kampioenschappen 50 km mannen en 20 km vrouwen. Daarnaast was er ook nog het Mauritiaans kampioenschap 35 km.

Al een aantal jaren mag de wedstrijd zich verheugen in de belangstelling vanuit het buitenland. De wedstrijd is aangemerkt als kwalificatiewedstrijd voor grote internationale toernooien. Snelwandelaars komen graag om hier hun punten scoren voor de wereldranglijst.

Op de 50 km was Paul Jansen de te kloppen man. De titelverdediger liep echter gestaag uit op zijn achtervolgers en op 40 km was het verschil een kleine acht minuten. Op dat punt stond de man met de hamer en moest Paul alle zeilen bijzetten om zijn voorsprong te behouden. Na enkele ronden wist hij zich te herpakken en finisht uiteindelijk net binnen vijf uur snelwandelen 04:59:53. De Zweed Christer Svenson volgde in een tijd van 05:04:21.
Vlak daarachter streden de geduchte concurrenten en tegelijkertijd dikke vrienden Wilfried van Bremen en Rob Tersteeg om de tweede en derde plaats in het kampioenschap. Op de meet stapten zij in de dezelfde seconde over de streep, maar voor de jury was het duidelijk dat Wilfried dat aan het begin van de seconde deed en Rob aan het eind van die zelfde seconde: 05:05:24. Zilver voor Wilfried, brons voor Rob.
Peter Van Hove had in zijn kampioenschap geen tegenstand. Foutloos uitlopen was voldoende om de gouden plak, die hij nota bene zelf had meegebracht naar de wedstrijd, mee naar huis te kunnen nemen. Hij deed dat in stijl, met 5:14:38 zette hij een van de betere Belgische 50 km tijden neer.

Bij het NK 10 km vrouwen is Anne van Andel ongenaakbaar. Met een tijd van 0:53:33 was zij te snel voor alle andere Nederlandse vrouwen. De nummer twee in de wedstrijd is voor de argeloze voorbijganger misschien een verrassing, voor hen die de sport volgen zeker niet. Jacqueline van Drongelen was in haar eerste deelname op een kampioenschap de concurrentie te snel af en liep gedecideerd naar het zilver in een knappe tijd van 1:04:09. Loes van Bremen legde beslag op het brons met 01:05:59.
De snelste in de 10 km wedstrijd was de uit Duitsland afkomstige junior Frederik Weigel die de streep na 0:43:59 passeerde. De snelste vrouw was de Ierse Kate Veale die de afstand in 0:48:16 slechtte.

Liesbet De Smet had in het Belgisch Kampioenschap geen tegenstand te duchten. Ook voor haar gold, netjes uitlopen betekent goud. In 2:08:58 verzekerde zij zich van deze begeerde plak.
De Duitse Katrin Schusters was de snelste op deze afstand. Met 1:52:28 etaleerde zij haar klasse.

Nieuw in deze wedstrijd was de afstand 35 km die buitenlandse deelname trok om punten voor de wereldranglijst te vergaren. Het Afrikaanse land Mauritius vond het een goed idee om hun nationale kampioenschap dit jaar op die afstand te houden. Dat kon dus prima tegelijk met de wedstrijd in Tilburg. Jerome Caprice liep, ook al zonder enige tegenstand, naar zijn nationale titel in een tijd van 3:00:18. De nummer 1 in de wedstrijd was Dominic King in 2:50:06, gevolgd door zijn broer Daniel in 3:00:00.

Op de kortere afstanden was Harry Bijnen met 33:18 de snelste op de 5 km. Tabea Kiefer van Eintracht Frankfurt kwam op de 3 km in precies 17 minuten over de streep. De Duitse D-juniore Florentine Schmidt finishte op de speciaal voor haar ingelaste 2 km in 13:33. Bij de pupillen was Ranomi Rijntjes in 7:21 de snelste op 1 km.

Alle uitslagen vind je hier.