Wandelbond KWBN is via NOC-NSF en rechtstreeks voortdurend bezig het belang van de (wandel) sport te bevorderen. Ook tijdens deze pandemie. De (Rijks) overheid ontwikkeld plannen om, indien verantwoord, maatregelen te versoepelen. Om dat te kunnen doen is kennis en ervaring nodig. Om die reden is er een project gestart. Pilot evenementen met Testen voor Toegang. Ruim 400 evenementen. Van museumbezoek tot bezoek aan de Keukenhof. Als supporter naar een voetbalwedstrijd of meedoen aan een wandeltocht.

Twee wandeltochten stonden op de lijst met pilots. De Roeken-wandeling in het Friese Bitgummole op 24 april en de Lentetocht in het Brabantse Boskant op 25 april. De pilot hield in dat iedere deelnemer zich vooraf bij speciale teststraten liet testen via een corona-sneltest. Het negatieve testresultaat (via een speciale App zichtbaar te maken) en natuurlijk de ‘gewone’ voorinschrijving gaven toegang tot de wandeltocht en de verzorging onderweg.
Voor de Lentetocht namens de KWBN te organiseren sloegen bestuur van OLAT en de RWV de handen in een (niet letterlijk natuurlijk
😉). De OLAT zette prachtige parkoersen uit in de omgeving van St. Oedenrode en zorgde verder voor bepijling, verzorging en aanmeldbureau. De RWV organiseerde de CoronaCheck bij start en de verzorgingsposten. De bevindingen tijdens deze dag werden genoteerd en gerapporteerd. Dat de resultaten voorspelbaar waren neemt het nut van een test niet weg. Bij deze belangrijke ontwikkelingen stond de wandelsport niet langs de kant te kijken maar deed mee! Belangrijkste rapportage: Slechts een beperkt aantal wandelaars zou via ‘Testen voor Toegang’ in de toekomst wandeltochten bezoeken. Veel reacties geven aan dat wandelaars liever zelfstandig op pad gaan dan zich laten testen voor een wandeltocht. En geeft men aan: “Bij een goed protocol en eventueel beperking van de geboden service is een wandeltocht corona-proof te houden zonder test-noodzaak.
Via NOC-NSF heeft KWBN de bevindingen gerapporteerd. NOC-NCF heeft op donderdag 29 april een ‘position paper’ naar alle Tweede Kamerfracties en de betrokken ministeries gestuurd. Daarin is nadrukkelijk aandacht voor ‘doorstroomactiviteiten’ zoals wandeltochten. De inspanningen voor deze pilot waren dus zeker zinvol. Het relatief lage aantal deelnemers was op zich een ‘goed’ resultaat. We hebben als wandelsportverenigingen bijgedragen aan goede en bruikbare informatie voor als er straks meer ruimte komt om verder te versoepelen. In het belang van sport. In het belang van de gezondheid van velen. En los van al die corona gerelateerde zaken was het voor de aanwezige vrijwilligers en wandelaars leuk om elkaar weer eens ‘live’ te spreken en weer te genieten van een mooie wandeling.

lentetocht 1 RWV OLAT fieldlablentetocht 2 RWV OLAT fieldlablentetocht 3 RWV OLAT fieldlablentetocht 4 RWV OLAT fieldlablentetocht 5 RWV OLAT fieldlablentetocht 6 RWV OLAT fieldlab