Op verzoek van KWBN organiseren OLAT en de RWV gezamenlijk op zondag 25 april een pilot-wandeltocht in het kader van Testen voor Toegang, de KWBN Lentetocht. Vanuit het Brabantse Boskant (tussen St. Oedenrode en Best) heeft de OLAT mooie wandelroutes uitgewerkt. Ze voeren je onder meer door het populierenlandschap van natuurgebied De Scheeken, langs de rivier de Dommel, door natuurgebied De Geelders met zijn loofbossen en weiden en naar het streekpark Kienehoef met zijn prachtige vijvers.

De route zullen worden uitgepijld en je krijgt een routebeschrijving op het startbureau.
Bij de start en onderweg bij de wagenrusten en horeca is er koffie/thee-to-go.
Er wordt voorzien in toiletvoorziening via mobiele toiletten.

Lees meer op: https://www.wandel.nl/wandelagenda/evenement/kwbn.lentetocht.htm

Daar kan je ook inschrijven. Er zijn een aantal tijdslot limieten van toepassing! KWBN korting wordt automatisch verrekend.
Korting voor OLAT- of RWV leden verloopt via een kortingscode. RWV-ers ontvangen die code via e-mail.
Vraag de kortingscode eventueel op via evenementen@RotterdamseWandelsportVereniging.nl.

Waarom Testen voor Toegang?
De overheid is de laatste tijd volop bezig te kijken naar mogelijkheden om onder veilige omstandigheden zaken mogelijk te maken die door corona al langere tijd onmogelijk zijn. De KWBN is via NOC/NSF direct betrokken bij veel ontwikkelingen. Er is een wet in de maak die regelt hoe de registratie van vaccinatie of (snel)test uitslagen toegang kan geven tot evenementen. Het goed regelen van privacy in die wet en toch een werkbaar en efficiënt instrument om de veiligheid rondom evenementen waarborgen is voor iedereen van belang. Het gaat niet alleen om sportactiviteiten, maar ook musea, concerten, zakelijke bijeenkomsten, theater en meer. Er is een lijst met ruim 400 evenementen die gaan plaatsvinden als pilot. In de media hoorde u misschien al enkele voorbeelden. Zo kan de Keukenhof gedurende drie dagen 5000 bezoekers ontvangen.

Toegang en deelname is bij deze pilot-evenementen alleen mogelijk als men zich via één van de speciale teststraten, 40 uur voorafgaande aan het evenement laat testen (en het resultaat negatief is). Het gaat dus niet alleen om het evenement. Het gaat vooral om het uittesten van het systeem, de registratie, de websites, de organisatie, de app op de telefoon voor deelnemer en de app voor de organisatie. Er staan ook twee wandeltochten op de lijst met pilot-evenementen. In het noorden van het land gaat het om de Katten en Roekentocht (24 april) en in het zuiden staat de KWBN Lentetocht (25 april) in Boskant gepland. Deze twee tochten zijn onderdeel van een groot project onder de naam ‘Testen voor Toegang’. Na aanmelden voor de wandeling (op Wandel.nl) zal een deelnemer via testenvoortoegang.nl een (snel)testafspraak moeten maken. De test is alleen mogelijk binnen 40 uur voor de start van de wandeling. De testuitslag is vlot bekend en komt via e-mail. Die uitslag kan men printen of inladen in de CoronaCheck app. De app is ontwikkeld om ook na de pilot-evenementen te worden gebruikt. Nu kan men alleen meedoen als men zich via de website testenvoortoegang.nl laat testen. Ook al is men gevaccineerd of is er een ander testresultaat. Misschien moet er in enkele gevallen dus een ‘dubbele’ test worden gedaan. In de toekomst zal ook vaccinatie een QR code geven die aangeeft dat men corona-negatief is.

Het gaat voor de rijksoverheid nu om de pilot en niet om de wandeling. Voor KWBN en onze sport is het natuurlijk wel belangrijk dat dit goed gaat verlopen. De RWV trekt op met de OLAT om de Lentetocht vorm te geven. De RWV zal zich toeleggen op de ‘toegangscontrole’ via de speciale app om deelnemers te scannen. Alleen mensen die: -1- zich aanmeldde via wandel.nl en -2- negatief getest zijn en dit op de juiste manier kunnen aantonen zijn welkom bij deze pilot-wandeling. Wij (de RWV) gaan dus bij de start en bij de verzorgingsposten controleren. En… de OLAT gaat zorgen voor mooie wandelroutes in de schitterende omgeving van Boskant (tussen Best en St. Oedenrode), bepijling, verzorgingsposten met koffie/thee met koek en toiletmogelijkheden. Het is belangrijk te weten dat alle geldende maatregelen van kracht blijven. Afstand houden van elkaar, mond/neus masker in binnenruimten, geen fysiek contact, handen wassen en gebruik van desinfectie. Dat vervalt niet door het vooraf testen. En of testen uiteindelijk de enige weg is waarop wandelingen weer kunnen plaatsvinden. Wij denken van niet. Met een goed protocol en verantwoord gedrag van deelnemers en vrijwilligers kan het veilig, ook zonder testen. Maar deze keer, bij deze pilot … de wandelsport doet mee!