De RWV bestaat dit jaar 95 jaar. Het is traditie dat we dan naast een leuke wedstrijd en een lange wandeling ook een wandeltocht als jubileum/lustrumwandeling organiseren. Daarvoor stond op 3 juni 2023 de Lustrumtocht vanuit Schiedam op het programma.

Als we een massale deelname hadden gewenst hadden we de Lustrumtocht misschien op een andere datum, ergens in april moeten plannen. In juni is de wandelkalender overvol. Toch kwamen er 378 inschrijvingen (vooraf 142 en aan de start nog 236). Daarmee zijn we erg tevreden. En vooral vanwege het enthousiasme van de deelnemers.

Al vroeg was het gezellig druk in het Beatrixpark bij DWS waar we startten voor wandelafstanden van 5 tot 50 km. Naast de wandeltochten die door het groen gaan, zoals u van ons gewend bent, was er op initiatief van Sico en Yvon Wiekeraad een stadswandeling door de historische binnenstad van Schiedam gemaakt. Bij de routebeschrijving was er voor die wandeling een boekje met bezienswaardigheden. Die stadswandeling viel in goede aarde. Veel wandelaars deden die wandeling ‘erbij’. Ze combineerden de stadswandeling met één van de andere afstanden.
De vijf kilometer en de stadswandeling kwamen niet langs een verzorgingspost. De wandelaars op die afstanden kregen voor onderweg een pakje drinken en een koek mee. Alle andere afstanden kwamen één, twee of drie verzorgingsposten tegen. Astrid Assenberg, ons bestuurslid verzorging was vooraf resoluut: “We gaan de deelnemers een lekker, vers puddingbroodje geven op de post, het is immers een feestje.” En zo gebeurde het! Daarnaast was er voor de 40 en 50 km nog soep en fruit. Dat alles natuurlijk naast de gebruikelijke zaken als koffie, thee, limonade koek en snoep.

Vanwege de warmte waren veel deelnemers zelfs al blij dat ze hun bidon weer konden bijvullen met water op de verzorgingspost. Bij de finish ontvingen alle deelnemers een speciale medaille. En als aardigheidje een pen met lampje (of is het een lampje waarmee je kan schrijven?) en een notitieblokje.

Bij start-finish was en bleef het gezellig druk de hele dag. Onze gastheer DWS had voor deze zaterdag een rommelmarkt georganiseerd om zo aan inkomsten te komen voor het netjes afwerken van hun nieuwbouw. Dus gingen veel wandelaars met de nodige aardigheidjes naar huis. De RWV-vrijwilligers achterlatend met een blij en voldaan gevoel. Het was een mooie dag!

Verdeling van het aantal deelnemers per afstand
taartgrafiek deelnemers lustrumtocht 3 juni 2023