Op zondag 29 mei werd bij AV Althos in Harderwijk het onderdeel snelwandelen bij het Nederlands Kampioenschap Atletiek gelopen.
De voorbereidingen vonden plaats in de stromende regen. Stromende regen die er ook nog voor zorgde dat de tijdwaarneming zonder stroom kwam te zitten waardoor het een vijftal minuten langer duurde dan het chronoloog aangaf eer er gestart kon worden. Plezierig was dat het bij de start droog was. Tijdens de wedstrijd werden de hemelsluizen nog wel opengezet, zij het slechts op een kiertje.

Op 3.000 meter lieten de drie dames zich van hun beste kant zien. Jacqueline van Drongelen (DAK) en Jenny Acuna-Van Avendonk (AV Atilla) kwamen uit in de categorie V50. Jacqueline liep gedecideerd naar een persoonlijk record 17:52,79. Jenny volge daar ver achter in een eveneens uitstekende tijd 19:11,36.
Larissa Droogendijk (RWV) liep in de categorie V45 naar een tijd van 19:30,46. Helaas buiten de medaille limiet, maar wel een verbetering van haar persoonlijk record met ca. 45 seconden!

André van Sloten (RWV), Remco de Bruin (RWV) en Paul Jansen (DAK) vormden vanaf de start een treintje, waarbij Remco zich op enig moment wat liet terug zakken en André de leiding nam. Paul hield André voortdurend goed in het zicht, maar moest op enig moment snelheid terug nemen waardoor Remco hem weer kon passeren. André behaalde daarmee goud in een tijd 24.15,55 in de categorie M40. Remco kwam uit in M55 en behaalde als enige deelnemer onbedreigd het goud in een tijd van 24.34,86. Goud was er ook voor Paul die in de categorie M45 finishte in een tijd van 24.49,08.

Een tweede treintje werd gevormd door Rob Tersteeg (RWV), Wilfried van Bremen (RWV) en Edwin van Wijngaarden (DAK). Van dit drietal bleek Rob uiteindelijk de sterkste. Bij de M45 behaalde hij het zilver in een tijd van 25.52,76, direct gevolgd door Edwin die 0,4 seconde later beslag legde op het zilver bij de M40. Wilfried is de Benjamin van het hele gezelschap, hij komt als enige uit in de categorie M35 en wist onder luide aanmoedigingen van zijn kinderen binnen de medaille limiet te finishen. Goud in 26.06,95.

In de categorie M65 is het vermelden waard dat Henk Plasman het Nederlands Record op de 3.000 meter verbeterde. Dit record stond op naam van Hein Zethof die 7 juli 1995 de tijd van 16.56,6 neerzette. De tijd van Henk is op het moment van schrijven bij de redactie niet bekend, maar zal zo snel mogelijk toegevoegd worden. Henk wilde ook voor het record op de 5.000 meter gaan. ‘Ik merkte dat het na 3.000 meter niet lekker meer ging en ben wat rustiger gaan lopen’. Even goed is 28.28,94 goed voor goud. Han Holtslag (AV Valkenswaard) behaalde het zilver.

Hub Kaenen (RWV) liep zijn eerste wedstrijd sinds het EK in september 2019. Hij zei niet ontevreden te zijn over zijn tijd 33.50.58 in de M60. De limiet zat er niet in, hij was blij weer mee te kunnen doen.

Theo Koenis (AV Hollandia) was de sterkste in de categorie M70, gevolgd door Harry Bijnen (DAK), Hans van Wakeren (AV Unitas) en Ad Martens (DJA)

Overzicht deelnemers RWV

plaats naam vereniging categorie, tijd beloning
1. Larissa Droogendijk RWV V45 19:30,46
1. Wilfried van Bremen RWV M35 26:06,59 goud
1. André van Slooten RWV M40 24:15,55 goud
2. Rob Tersteeg RWV M45 25:52,76 zilver
1. Remco de Bruin RWV M55 24:34,68 goud
1. Hub Kaenen RWV M60 33:50,58

De uitslagen van de wedstrijd vrouwen vind je hier.
De uitslagen van de wedstrijd mannen vind je hier.

foto: Arjan Bogerd