Als oudste wandelsportvereniging in Nederland is de Rotterdamse Wandelsport Vereniging aan haar stand verplicht om ook bij haar 95-jarig bestaan een mooie en bijzondere wandeltocht te organiseren. De Jubileumwandeling in de Krimpenerwaard op 12-13 mei 2023 over 80 of 110 kilometer was het resultaat van een lange en uitvoerige voorbereiding. Er werd een route door het historische gebied uitgezet met als startplaats Bergambacht.

De start van de 110 km (63 wandelaars) was om 21.00 uur en de 79 wandelaars op de 80 km startten om 23.00 uur. Omdat de langere afstand eerst via een ronde van bijna 10 km de eerste verzorgingspost had bij de startlocatie was er na de start van de 80 km een langgerekt lint van wandelaars onderweg. Het was na een stortbui voor de start droog geworden, en het bleef droog tijdens de hele wandeltocht. De route ging via Schoonhoven, Polsbroek, Vlist naar Haastrecht. Daar werd gerust in een schuur op het boerenerf van de familie Benschop (36/26 km). Een broodje kroket stond hier onder andere op het menu. Eerder had men onderweg al soep en brood en koek en koffie en …. Okay, de wandelaars werden goed verzorgd zoals dat bij een feestelijke wandeling hoort. De route was, zoals te verwachten in dit gebied, niet louter geasfalteerd. Graspaden, karrensporen, smalle wandelpaden en fietspaden waren er ook, naast de asfaltwegen door de Krimpenerwaard. Via Stolwijk wandelde men terug naar Bergambacht voor weer een binnenrust (52/42 km). Omdat de deelnemers enkele consumptiebonnen hadden ontvangen bij de start kon men hier voordelig uitrusten voor de volgende etappe.

Nu ging men in westelijke richting naar het Loetbos/Lekkerkerk. Vanaf dit punt wandelde de 110 km een extra lus richting Krimpen aan den IJssel. Die lus eindigde bij dezelfde verzorgingspost waar die lus begon. Men kon zodoende een tweede pannenkoek scoren. De 80 km moest het doen met één exemplaar. Ondertussen begon het zonnetje te schijnen en werd het warmer. Mede door de onverharde delen van de route en de warmte werd het een bijzondere maar ook zware wandeling.

De negen wandelaars die stopten gaven vaak aan dat men te vermoeid was om verder te gaan. Blaren waren nauwelijks een reden om te stoppen. Dat kwam mede door de EHBO-ploeg die toch genoeg te doen had.

De derde binnenrust was bij vv Gouderak (89/62 km). Langs de Hollandsche IJssel, via Gouderak-dorp, Berkenwoude en Stolwijk ging het richting finish. Ook nu nog een aantal verzorgingsplekken waar men een vers bereid puddingbroodje kreeg en op de laatste post nog fruitcocktail. De zomerse omstandigheden maakte het voor vrijwilligers en de wandelaars bijzonder. Er werd zelfs extra drinken aangevoerd omdat de RWV door de voorraden heen dreigde te raken.

Voor de 80 en 110 kilometer was er een ruime limiet van 20 en 24 uren. Anderhalf uur voor die eindtijd van de 110 km waren alle wandelaars klaar met hun wandeling. Het is dus letterlijk een vlot verlopen Jubileumtocht geweest, waar we met mooie herinneringen op terug kijken. Alle deelnemers, en ook de vrijwilligers gingen met een fraai diploma en een unieke medaille naar huis. Over vijf jaar bestaat de RWV honderd jaar; ook dan gaan we een bijzondere wandeling organiseren. U kunt daar dus nu alvast voor gaan trainen…